Els
costums i les habilitats dels gnoms
En
general, els gnoms són senzills, bondadosos, alegres i
molt
solidaris entre si i amb la resta d’éssers de la natura.
Com
a expressió d’afecte, en lloc de besar-se,
es freguen el nas l’un
amb l’altre, com els esquimals.
El
seu típic barret no és un simple ornament:
serveix perquè les aus
de presa, que són amigues seues,
els distingisquen amb facilitat i
no els agafen com als ratolins
o altres bestioles.
Els
gnoms corren molt ràpidament: poden deixar enrere
un gat o una serp,
que són alguns dels pocs enemics que tenen.
L’únic
animal que els pot agafar és la vespa xana,
un gran insecte
devorador d’abelles i de picada dolorosíssima,
que per a un gnom
pot ser fatal.
Les
abelles, no obstant això, són amigues dels gnoms.
De fet,
l’apicultura és una de les activitats d’aquests
homenets
diminuts, i la mel, un dels seus aliments preferits.
Els
gnoms solen eixir més a la nit que de dia, per a evitar
que els
vegen. Quan ixen a la llum del sol, prenen moltes precaucions.
Dissimulen
el seu rastre posant-se unes sabates amb
una sola que imita la pota
d’un ocell. Així les petjades
que deixen pareixen les d’un
teuladí.
Gnoms
i follets
Editorial
Altea (adaptació)
1.-
Llig el text amb una pronunciació, una entonació i un ritme
adequats.
2
Contesta.
•
Com
és el caràcter dels gnoms?
•
Quina
particularitat tenen a l’hora d’expressar afecte?
•
Qui
són les seues amigues?
• Qui
són els seus enemics? I qui pot causar-los molt de dolor?
3.-
Subratlla un sinònim per a cada una d’aquestes
paraules del text.
Afecte→
estimació desànim tendresa
devorador→
llépol golafre menjador
solidari→ generós humà alegre
4.-
Per què el gnom dóna aquests consells al seu fill?
Explica-hobreument.
“Posa’t
les sabates especials
i no et lleves mai el barret”.
5.-
Quin error veus en el dibuix? Raona la resposta.
6.-
Quin és l’aliment preferit de cada personatge?
gnoms:
ausdepresa:
vespa
xana:
7
Relaciona
cada paraula amb el significat adequat. Consulta, si cal, el
diccionari.
agricultura
•
|
• Reproducció
de peixos i marisc per a vendre’ls.
|
piscicultura
•
|
• Conreu
de flors.
|
apicultura
•
|
• Conreu
de la terra per a obtindre’n productes.
|
floricultura
•
|
• Cria
d’abelles per a obtindre’n productes.
|
8.-
Observa
els dibuixos i escriu oracions utilitzant els temps verbals adequats.
A
B
C
A.-
Ahir: ________________
B.-
Hui; _________________
C.-
Demà: _______________
9.-
Completa les paraules amb g o gu.
Mentre
l’à__ ila es menjava els cucs, el gnom __illem prenia espa__ etis
i al una cosa més. Per a postres, l’esperava un pastís de fi__ es
carre__ at de meren__a.
No hay comentarios:
Publicar un comentario